9 april. Varje år.

9 april är alltid ett märkligt datum. Varje år, varje 9 april. Det är 75 år sedan Danmark och Norge invaderades av Hitlers trupper. Tredje Rikets trupper. För några dagar sedan frågade jag min mamma – Vad tänkte du då, när du hörde att nazisterna ockuperat Danmark? Mamma svarade att de blev rädda och berättade att hennes moster, moster Blumhe packade väskorna för att fly till Hälsingland – eller till Vittsjö i Skåne. Mamma – som om nazisterna inte skulle kunna hitta dem.

Danskarna räddade sina landsmän. Judarna sågs som landsmän i första hand.

Idag är också också 35 år sedan jag fick bekräftat att min vän och kamrat, Karl Bergman, hade skjutits i Uganda. Han hade inte hört av sig som avtalat under flera dagar. Enligt nyheterna var han och Arne Lemberg ”försvunna”.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Bergman_(journalist)

Det är 30 år sedan jag trodde att jag skulle vara invalidiserad för livet. En diskbråcksoperation med gamla metoder blev framgångsrik.

Idag lyser solen. Här i Stockholm. Livet går vidare.

Kommentera

