Integration och revansch.

Jag tänker försvara min rätt till mitt land. Mitt land är Sverige. Om jag måste, så måste jag försvara min rätt att leva och bo här. Jag tänker inte bli ivägjagad. Aldrig. Om jag flyttar till ett annat land, så skall det vara för att jag själv har valt det. Inte för att någon har hotat mig och de mina. Oavsett vilka de mina är.

Kanske hade jag hellre velat vara dansk. Danskarna har alltid uppfattat att de danska judarna är danska medborgare. Inget annat.

Man måste erkänna saker och ting som de är. De nya hoten mot judarna i Sverige, kommer inte från gammelnassarna. De nya hoten kommer från ett helt annat håll. Från islamistiska fanatiker. Fanatiker är alltid farliga och hotar de andra till livet. Fanatiker kan man inte samtala med – bara om de är helt obeväpnade. Varje människa har ett val, att välja den oförsonliga fanatismen – är att välja en politisk ideologi, ett synsätt. Det är inte en diagnos, det är ett politiskt val. Det är inte att vara offer.

Personligen känner jag många människor som gått igenom mycket svåra trauma – och som skaffat sig ett nytt liv. De gjorde sig aldrig  till offer – eller ens hämnare. Att skaffa sig ett nytt liv, en ny plattform var deras revansch. Ibland är revanschen den bästa hämnden. Den drivkraften borde Sverige kunna tillvarata och utveckla i det som numera kallas integration.

Säg inte

Det är synd om dig

Det har aldrig hjälpt någon

Säg istället

Ta alla möjligheter och passa på och lär dig så mycket du kan.

Det du lärt kan ingen ta ifrån dig.

Kommentera

