För många flyktingar?

Som alltid i modern historia, också i den svenska, går debattens vågor skyhöga om hur många flyktingar vi kan ta emot. Räknas vi alla in i begreppet ‘vi’ – också vi flyktingbarn?
Vem är jag att tycka något alls om hur många ‘vi’ kan ta emot?
Min yngste farbror, onkel Aron, kom till Sverige med den sista barntransporten från Wien. Ensamt flyktingbarn. Nyss fyllda 13.
Min pappa, Bela, kom till Sverige som dräng. Han blev väl så småningom rätt välintegrerad.
Min farföräldrar ansökte om två saker, att få lämna Österrike och att få komma in i Sverige. De fick nej på båda. De mördades direkt efter deportationen till Polen.
Jag, äldst i min syskonskara, är den första generationen i min familj, som inte behövt fly. Det är bra. Det förpliktar också.
Vem är jag att stämma in i kören ”Vi kan inte ta emot fler flyktingar”?
Och jag bor inte ens i Kungsbacka eller Landskrona. Men jag kommer från den skånska myllan, från Sjöbo.

Kommentera

