Asyl – integration och liberalism.

Jag bestämde mig för Folkpartiet i samma sekund som Bengt Westerberg reste ur ur den berömda soffan. Då tänkte jag att det här ett parti, som jag ville lägga ner kraft och energi i.
Sagt och gjort blev det så. Efter flytt till Göteborg, har jag företrätt Folkpartiet på olika politiska poster i nästan 25 år.
I hela mitt liv har jag varit tvungen att på det privata planet förhålla mig till begreppen assimilation, integration, asyl, flykt, invandring. Inte så konstigt, med min bakgrund och historia.
Proffesionellt höll jag mig länge borta från arbete med flyktingar. Hade alltid varit omgiven av flyktingar, hela uppväxten och en stor del av ungdomen. Tyckte att jag inte skulle kunna hålla tillräcklig proffesionellt distans, för att kunna hjälpa och stötta på rätt sätt.
Sen kom Röda Korset och ville att jag skulle starta ett Rehabcenter för tortyrskadade flyktingar. Efter mycket tvekan, sa jag ja. Centrat finns kvar, i Malmö.
Det är inte första gången Folkpartiet diskuterar integrations – och flyktingfrågor. I ett liberalt parti måste alla frågor kunna ställas och diskuteras. Men inte helt historielöst. Och svåra frågor, som rör, inte bara välfärden, utan också etik, är basala för ett liberalt parti. Ett socialliberalt parti.
Jag ser inte att förslaget till nytt integrationsprogram har förankrats i en öppen diskussion, som hade kunnat ge input, kunskaper och nya vinklar.
– Nej till tillfälliga uppehållstillstånd
– Skrota EBO, undantagsfall skall vara möjliga
– Förändra LAS, så att det är lättare att komma in på arbetsmarknaden
– Bygg ut ett fungerande valideringsystem över hela landet också av pratiska erfarenheter, gäller också kartläggning av de flyktingar som varit egna företagare.
– Bygg fler bostäder
– lägg genast ner synsättet att flyktingar behöver ”fler incitament’ för att skaffa försörjning.
Och lite annat.

Kommentera

