Valanalyser

Kanppt en vecka efter valet, vimlar det av valanalyser. I Svenska Dagbladet skriver Göran Skytte om skillnaden mellan att bygga en allians på fast grund – eller på lösan sand.

I Grästorp demonstrerar mot valresultatet – men hallå – varför inga demostrationer – eller markeringar innan valet?  Var alla tysta på fikarasten, när det talades om svenska gener? Själv lär jag ha lite kosackbakgrund – way back – undrar om det finns en särskild liten kosackgen kvar. En sån gen som gör att jag blir rasande när jag ser något som jag tycker har gått över gränsen för anständighet. Då slår kanske kosackgenen till och vreden rinner upp i ryggmärgen som lava, jag galopperar fram på min vita springare…

Sverigedemokraterna har som parti, sina ideologiska rötter i nazismen. Partiet är ett raisistiskt parti. Det innebär inte att alla som röstat på detta parti skall uppfattas som rasister. Många har säkert röstat mot etablissemanget, missnöjesröstat. På Hisingen, den stora ön med den stora bilfabriken i Göteborg tog SD 5,73 % av alla röster medan socialdemokraterna tappade mer än 10%.   Nu undrar jag om Sverigedemokraterna gillar kinseser, om det partiet godkänner de kineser som faktiskt äger Volvo PV. Bilen som för många, representerar mycket av det 50-tal som Sverigedemokraterna vill ha tillbaka,

Kommentera

