Samhällskunskap och integration

Ulf Bjereld   bloggar om samhällskunskap för nyanlända invandrare. Jag tycker att det egentligen är märkligt att frågan väcker så många känslor. För mig är det inte alls så komplicerat. Låt mig ta två helt olika exempel: .

1. När det stora företaget, låt oss kalla det X, skickar ut sina svenska medarbetare till utlandet, har dessa medarbetare och deras repsektive fått ofta dyra kurser i det andra landets seder och bruk, men också tex om hur skolan fugerar, vilka viktiga lagar som gäller – och ibalnd lite extra språkträning. Det var det ena exemplet.

2. Nu till det andra: För några år sedanbodde M hos oss. Hon kom från en liten ort i USA och läste svenska på universitetet. Hennes nitton kursare kom från en flera olika länder – med mycket olika motiv för att läsa svenska. I alla fall, så inleddes deras svenskkurs med två veckors undervisning i samhällskunskap, men också i svenska seder och bruk. M, som då var 19 och yngst på hela denna kurs, berättade tex att hon lärt sig ”svenskar gillar inte, när man gör skidbackar – på osten”. Och mycket annat.

Flera länder har genomfört obligartoriska kurser i samhällskunskap för nyanlända invandrare. Det finna massor av erfarenheter att lära sig av. Det borde också Sverige göra – vi behöver inte uppfinna hjulet varje gång! Fast det tycks många tro.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s