Integration och språktester – medborgarskap!

För mig är ett medborgarskap, snudd på heligt. Kanske för att jag är född utan, dvs statslös.I Sjöbo, av alla ställen på jorden.  Jag blev svensk medborgare, strax innan jag fyllde två år.

 En stat skall skydda sina medborgare och medborgarna har både rättigheter – och skyldigheter. Någon slags kontrakt, demokratikontrak tänker jag. Ett slags kontrakt om demokrati och ömsesidighet. 

Jag har aldrig tyckt att kravet på språktest, är underlig, om man vill ha medborgarskap. Dessutom är obligatoriska kurser i samhällskunskap bra. Man måste veta sina rättigheter – och skyldigheter. Inget konstigt, hur skall man klara sig, om man varken kan språket eller lagstiftning i det landet man bor och lever – som medborgare –  i?

Idag skriver Gulan Avci och Nina Larsson, Fp en bra artikel just om språktester i Svenska Dagbladet.   Språktestet gäller INTE uppehållstillstånd, utan just medborgarskap!

One thought on “Integration och språktester – medborgarskap!

  1. Anna Thunes

    Jag tycker att det skall vara en självklarhet att alla ska veta sina skyldigheter och rättigheter och därför är språket nyckeln.

    Svara

Kommentera

