Vem i hela världen kan man lita på?

Lars Ohly, Sahlin och MP har kommit överens om EU-politiken. DN skriver om att oppositionen har en  gemensam hållning till EU och hör och häpna – försvarspolitiken. Men hur skall man kunna lita på vilken politik som V vill arbeta för?  I deras partprogram står det att V vill att Sverige skall lämna EU. I SvD säger EU-ministern Birgitta Ohlsson att S kört över sina partners. Ohly ändrar sin uppfattning om vad hans parti tycker om EU – från illa – till bra. Jag har aldrig hör någon från Vänsterpartiet officiellt säga något gott om det svenska medlemskapet i EU.  Än mindre att EU-medlemskapet skall komma invånarna i Sverige – tillgodo.  Dessutom vill de röd-gröna ”Verka för att EU ska bli en stark röst för fri, rättvis och hållbar handel.” Intressant – hoppas att det gäller tjänster också, som tex sjukvårdstjänster? 

Om det tveksamma begreppet integration, har Dilsa Demirbag-Sten skrivit en mycket bra debattartikel i DN. Helt i min smak. Jag får väl tacka någon där uppe – för att det inte fanns några speciella integrationsåtgärder, när min pappa kom till Sverige. Sverige behövde drängar på landet 1939, eftersom ”alla” var inkallade och därför släpptes min pappa  in i landet. Lång historia, kan göras längre, men inte just nu.

5 thoughts on “Vem i hela världen kan man lita på?

  1. SvavaValkyrie

    Fyra år är en lång tid, och kommunisterna har ett problem med en väljarkår som vill mycket som går på tvärs med övriga svenskar. Frågan är hur länge samspeltheten kommer att stå sig – själv hade jag inga större problem med Göran Perssons S, men denna röra skrämmer enormt.

    Svara
    1. Rosie Rothstein Inläggets författare

      Problemet är att det blir troligen V som får ett stort inflytande. Därför kan en röst på S bli en röst på V. Och det är väl inte så bra!

      Svara
  2. Ping: Per Altenberg – ett liberalare Sverige » Blog Archive » Per Gharton tillbaka i EU-politiken

  3. Charlotta

    Jag funderar på om inte även sådant här spär på politikerföraktet, eller glömmer vi väljare av vad politikerna sagt tidigare när vi väl lägger vår röst i september. Personligen kommer jag ihåg vad folk har sagt. Kalla mig långsint om du vill – men jag kan inte lita på någon som plötsligt byter fot utan utan att förklara varför mitt i en valrörelse. Självfallet kan man ändra åsikt för att man fått nya insikter i en fråga. Men i detta fall är det nog som Per Altenberg skriver på sin blogg den hägrande ministerposten som får Per Gharton att representera de rödgröna när han debatterar utspelet med Carl B Hamilton i SVT morgon. Frågan är väl vad som händer efter valet med en koalition som går till val på ett av de inblandade partiernas program. Utspelet är inte ett uttryck för en gemensam överenskommelse utan för vad s vill. Kommer verkligen v och mp tiga still under fyra år? Inte för att jag var rödgrön förut men jag blir det definitivt inte nu.

    Svara
    1. Rosie Rothstein Inläggets författare

      Per Gahrton – han har väl varit den som varit mest emot allt kring och med EU? Jag tycke också att det är märkligt att Ohly ändrat uppfattning om medlemskapet i EU – över en natt. Han verkar inte ha förankrat det i sitt parti överhuvudtaget. Långsint är det när man kommer ihåg, vad man har blivit lovad.

      Svara

Kommentera

