Lärlingar – javisst!

Jag har aldrig  förstått varför det inte har varit fint att ha en lärlingsutbildning och lärlingsanställning. Det har varit svårt att förklara för mina arbetskollegor  i Danmark och Tyskland, i olika EU-projekt.

Egentligen finns det i flera utbildningar, fast det kallas praktik och då är det många som får betala själva med sina studiemedel. Och egentligen jobba utan lön. I många länder finns det både lärlingsutbildningar och -anställningar. Det har varit svårt att förklara varför det inte funnits i det vackra Sverige.

Men nu vill vi liberaler satsa  på lärlingsjobb och lärlingsutbildningar!  Kolla på Jan Björklunds nyhetsbrev.  Inte så konstigt att Företagarna är positiva till Folkpartiets förslag om lärlingsutbildning.  Däremot finns det en tveksamhet om lärlingsanställningar och kollektivavtal hos Företagarna, som hellre vill se alltihop som en utbildning. Spännande diskussion – viktigt också att lära av hur andra länder gör, trots olika lagstiftning och historia kring arbetsrätten.

2 thoughts on “Lärlingar – javisst!

  1. Yacob

    Hej Rosie.
    jag upptäckte din blogg via en annan blogg.

    Ja, jag håller med dig. för mig har det oxå varit svårt ovh förklara för mina vänner om att vi inte har lika bra lärlingsplatser här i Sverige som de har i sina inhemska länder.

    själv är jag nybliven medlem i Fp göteborg/Luf och det känns bra att vara med i Sveriges enda Liberala rörelse.

    Svara
    1. Rosie Rothstein Inläggets författare

      Hej, ja hoppas vi får ett rejält ubyggt system med lärlingsplatser!! Kul att du är med i valrörelsen! Hoppas vi ses!

      Svara

Kommentera

