Hamar, Astrazenca och Unionen Mera samtal!

Tiden går verkligen fort. I onsdag-fredag förra veckan var jag i Hamar i Norge, som representant för EU-programmet Sverige-Norge. Den upplösta unionen försöker nu förenas lite smått i detta Interregionala program. Sverige är ju ett av de få EU-länderna som gränsar till en rik granne. Inte så dumt. Nä, norrmännen har inte gått med i EU, men vill nog gärna vara med. På ett hörn, i alla fall. På båda sidor av gränsen vill vi stimulera besöksnäringen, bland genom att satsa på naturturism

Igår var jag på en annan Union, en som finns. Nämligen fackföreningen Unionen som bjudit in till en politikerträff, tillsammans med AstraZeneca i Mölndal . Platschefen  Peter Nyström pratade vikten av en pulserande region och att vi måste satsa mera på utveckling och forskning. En del är förståss pengar, men mycket handlar det om vårt sätt att tänka och de attityder som finns till utbildning.  Unionens regionchef Pierre bloggar om vårt samtal igår.  Unionen påpekade vikten av att behålla den svenska modellen på arbetsmarknaden, dvs det är parterna som sluter avtal med varandra. Det tycker jag är bra, samtidigt som ingen skall tvingas in i en organisation, för en liberal är det viktigt att det finns en frihet – att vara med i förening – och att inte vara med i en förening.  Stridåtgärderna måste vara rimliga – inte som mot salladsbaren Wild´n Fresh här i Göteborg  för några år sedan.

Mycket givande samtal – mycket bra initiavtiv. Sådana samtal mellan politiker, företag och organisationer hoppas jag att vi skall ha löpande – också när det inte är valår.

2 thoughts on “Hamar, Astrazenca och Unionen Mera samtal!

  1. regionchefenbloggar

    Jag har korrigerat texten i min blogg, tack för kommentaren och tack för ett bra möte igår. Jag delar din uppfattning om att ingen skall tvingas in i en fackförening. Lyckligtvis har en halv miljon medlemmar valt att frivilligt gå med i Unionen.
    Hälsningar Pierre Svensson

    Svara
    1. Rosie Rothstein Inläggets författare

      Hej Pierre!
      Tack själv. Samtal och dialog lär man sig mycket av! Har läst en hel del av ert material. Institut för tjänsteforskning, tycker jag är spännande!
      Viktigt egentligen också att det kommer ett patent, som kan gälla på EU-nivå. Såg att ni tog upp det. Det är en fråga, som många av oss måste vara pådrivande i.
      Bra, med att många vill vara med i Unionen. I mitt huvud är Unionen en viktig del i det som numera kallas civilsamhället! Skall kolla på blogg!

      Svara

Kommentera

