Valrörelsen och besöksnäringen.

2010 – valår. Spännande, utmanade. Blir det maktskifte i Göteborg, hur blir det i Västra Götaland och hur blir det på riksplan. Men hallå – inget bara blir. Av sig självt. I alla fall inte med en liberal grundsyn. Kom med och påverka, skaffa inflytande, säg vad du tycker. Och vad du vill i framtiden. Till exempel om hur vi skall utveckla turismen – eller som det heter numera besöksnäringen. Idag har jag varit på TUR-mässan i vårvackra Göteborg. Idag var det för fackfolk i branschen. Någon timme i eftermiddag var jag med Anita Brodén, riskdagsledamot Folkpartiet. Anita bloggar om att turismen är en näringsren på frammarsch. Absolut! Vi frågade folk om vad de tyckte om turismpolitiken – ja detta är ett ett nästa nytt ord. Turismpolitik. Tänk ordet en gång till!  Turism är en egen bransch och vad behöver vi i Sverige och i Västra Götaland göra och satsa på för att bli mer konkurrenskraftiga?  Idag, i Göteborg, presenterades ett strategidokument för besöksnäringen  med fem fokusområden:  Tillväxt genom lönsamhet ,  Fler starka destinationer  –  Kunskapsdriven innovation och utveckling  – Positionering och marknadskommunikation – Utvecklat affärsstöd.

Detta skall konkretiseras och utvecklas. Vi, politiker måste också se hur vi kan bidra till denna näringslivsutveckling. Vädret kan vi aldrig göra något åt. Men det är dags att inse att besöksnäringen är ett viktig hjul att snurra!  Hur många guider på persiska  finns det, som visar tex Lysekil? Eller Göteborg? Är vi i allmänhet tillräckligt bra på service?

Hur tycker du vi skall utveckla turismpolitiken? Hör av dig!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s