Valfrihet – ingen åldersdiskriminering!

I Expressen skriver Sakine Madonakine  om farmors rätt att dricka whisky – oavsett var hon bor. Om den röd-görna röran skulle få som de ville skulle de äldres rättigheter kraftigt inskränkas. Speciellt , om de bor på något äldreboende. Samma gamla styra- och-ställa-maktfullkomlighet som tex har präglat hela den socialdemokratiska integrationspolitiken – präglar ocskå äldreomsorgen. Det bara måste finnas finnas ”svaga grupper” som det Sahlinska gänget skall styra och ställa med. Äldre är i sig inte en svag grupp – det är en grupp med stora kunskaper om utveckling och förändring. Med samma intressen som man haft hela livet. Man blir inte automatiskt intresserad av något bara för att man blivit äldre – och man ändrar säkert inte mat – och dryckesvanor för varje år. Jag har tex aldrig gillat whisky och kommer troligen inte heller att göra när jag fyller 90. Jag kan bara hoppas att jag kan få den mat jag gillar – och den dryck jag gillar. Och att jag som 90-åring blir tagen på allvar och anses äntligen ha blivit vis. Jag vill också själv välja min äldreomsorg och mina intressen. Om jag skulle behöva hjälp för att komma till min vattengympa, vill jag ha det. Hoppas att Poltikerbloggen också tar upp frågan om denna typ av åldersdiskriminering?

Kommentera

