Ensamma flyktingbarn och jag. Och Sjöbo!

Seved  skriver i sin blogg om ensamma flyktingbarn och fördomar. Jag tänker alltid på min yngste onkel, Aron, som kom till Sverige som sk ensamt flyktingbarn. Han åkte med den absolut sista (sic) barntransporten från Wien till Sverige.  Säkert är, att om inte Sverige tagit emot honom, hade han bokstavligt talat inte överlevt.  Jag tänker också min arbetskamrat R, finskt krigsbarn som för säkerhets skull skickades till Sverige som 2- åring och jag tänker också på min vän A, som kom till Sverige från Iran – som tonåring.

Och vad är problemet – egentligen? Sverige är ett rikt och hyfsat välmående land, i jämförelse med många andra länder på vår jord. I politiken skall det finnas tre viktiga inslag – en liberal ideologi, hjärna och hjärta.  Jag vill vara stolt över att leva i Sverige och ett Sverige som har både förstånd och ett öppet hjärta – och hjärna. Jag vill också vara stolt över Sjöbo, som öppnade sig för mina svenska rötter – och som nu tar emot ensamma flyktingbarn!

Kommentera

