Torgny och jag

Idag har Torgny namnsdag. Jag tänker på Torgny Segerstedt. Hela min uppväxt hörde jag talas om honom som en rättrådig människa. En svensk som kunde skilja på rätt och fel. Torgny Segerstedt blev till en förebild, utan att jag egentligen visste så mycket om honom. I vuxen ålder flyttade jag till Göteborg och lärde mig mera om honom. Och blev ännu mer imponerad av hans mod och rättrådighet. Måtte han fortfarande vara allas vår förebild. Vi som vill sätta ner foten och säga – det är inte OK, så fort rasismen och främlighetsfientligheten visar sitt fula tryne. För fult är det – och farligt odemokratiskt -ovavsett var det visar sig.

Kommentera

