Du är min ledstjärna och vän…

Så sjöng Björn Afzelius om friheten. Vi delade kanske inte alla åsikter, men trots allt delade vi den, om fria och öppna val. Hoppas att det gällde Kuba också – för hans del?
Idag har jag skrivit på det viktiga pappert. Det som mitt parti skickar in till Länstyrelsen, en underskrift på att jag kandiderar till det direktvalda parlamentet i Västra Götalandsregionen.
Jag tycker att det känns fint. Och lite högtidligt.
Det vi i Sverige, tar för självklart, att valen till riksdag, regionerna och kommunerna går rätt till, är för många inte en självklarhet. Jo, förståss, för det mesta i Sverige. I diktaturstater går det inte till så. Att man intygar något till någon Länstyrelse. I stater som inte har demokrati, råder det totala godtycket och rättslösheten. Många som bor i landet Sverige kommer från diktaturstater. Där det inte finns några papper att skicka till någon myndighet, inför ett fritt val. För det fria valet, finns ju inte.
Demokratin är inget som en gång för alla givet. Den är värt att försvara, varje dag. Då behöver man också skriva på papper till Länsstyrelsen.

Kommentera

