Konsumentmakt för jämställdhet.

Jag är mycket tveksam till kvotering. Mer än tveksam, men jag var en av motionärerna till Folkpartiets Landsmöte som ville könskvotera valberedningarna till de börsnoterade bolagen. Det blev inget bifall till motionen. Staten skall inte bestämma vilka som skall vara ledamöter i börsbolagens valberedningar.
Nåväl, det är i och sig en bra liberal utgångspunkt, som jag kan köpa.
Men, som köpare kan jag välja vilka företag jag skall handla av. Inga miljösvin, inga barnarbetare.
Om jag inte vill handla av företag som inte har någon kvinna alls i styrelsen, av vilka skall jag handla då? I vilka företag skall jag vara kund i? Vad blir kvar? Var skall jag köpa mina kläder, skall jag tvingas gå helt naken? Det kan bli kallt på vintern. Och folk kan bli förargade.
Och hur är det Lagen om Offentlig Upphandling; LOU, kan jag som upphandlare ställa skall-krav på att det skall finnas en jämställd styrelse, i det bolag som vi skattebetalare handlar av – precis som vi ställer krav på miljöhänsyn, så kan vi väl ställa krav på jämställdhet. Inga kvinnor i styrelsen – och vi pratar stora börsnoterade bolag – ingen upphandling. Eller skall vi ha lägre krav för jämställdhet – än för miljön?

2 thoughts on “Konsumentmakt för jämställdhet.

  1. Eva-Lena Haag

    Nej vi ska inte ha låga krav på jämställdhet – det är en kvalitetsfråga för företagen, hälften av konsumenterna är ju kvinnor. Tror det är nödvändigt med både morot och piska även om man är liberal. I Norge har det ju givit resultat med könskvotering.

    Svara

Kommentera

