Vi betalar inte – vi betalar?

Just nu pågår kampen om Guldet i allsvenskan. Dvs det är match mellan IFK – AIK i min stad, Göteborg. Det är en högrisk match, fast inte inne på fotbollsplanen i första hand, utan utanför. Mitt i stan, på Avenyn, finns det mänder av poliser, både i pikéer, i vanliga polisbilar, till häst och till fots. Vissa gator är avstängda. Akutenheterna på sjukhusen måste troligen förstärka med extra personal. För en stund sedan hördes ljudet från en helikopter; troligen en polishelikopter.

Jag undrar vad allt detta egentligen kostar; dels på totalen, dels mig som skattebetalare. Jag brukar tänka, när jag är med och fattar beslut om hur skattepengarna skall användas www.folkpartiet.se Foto Rosie Rothstein ledamot regionfullmäktige folkpartiet liberalerna

om jag kan försvara beslutet – också dagen efter i tex fikarummet på jobb. Såvitt jag vet, har inget beslut i ingen nämnd, fattas om att vi skall gemensamt betala för allt bråk, all skadegörelse, alla slagsmål, all polispersonal, all sjukvårdspersonal och alla andra kostnader i samband med högriskmatcher. Tänk om det skulle vara sånt bråk, slagsmål och skadegörelse varje gång operan, www.opera.se hade premiär. Skulle operabesökarna slå i sönder inredningen, om de inte gillade föreställningen? Skulle det då bli mer eller mindre pengar – till vad? Låt fotbollsklubbarna själva betala kalaskostnaderna, jag vill inte! Vill du?

 

Kommentera

