Årets man blev en kvinna?

Hörde nyligen att en man utsetts till årets kvinna.  Kan  ha varit 2008 eller 1888.  Man vet inte. Men nån gång var det. Jag har länge trott att könen skulle bli jämställda. Att pojkar var lika bra som flickor och vice versa. Nu har jag förstått att det faktiskt inte är så. I alla fall, om kön nu är en social konstruktion, så borde de i genusvärlden vara – eller åtminstone bli lika värda.

Men nu är det fint, att utse en man till årets kvinna. Så underligt. En bra man, som är jämställd, skulle väl i logikens namn utses till Årets man. Man ju inte utse honom till Årets DET.  Det verkar ocharmigt. Osexigt, vågar jag inte ens nämna.

Nu väntar jag på att få  bli utsedd till Årets Man.  Utan att behöva ändra namn till Rolf,  Kent eller Göran.   Hur blir man det, vad krävs och till vem vänder man sig för att få konkurrera om denna utmärkelse.

Tipsa mig gärna, jag gillar att klä mig både i kostym och kan variera med kjol. Bäst gillar jag högklackat; high hill sneakers.

Kommentera

